Reparasjon

Klokker er laget i metall. De riktig gamle inneholder mye jern, mens de nyere er laget av stål og messing.

Mekanisk bordur Bildet viser et mekanisk bordur som kom til verkstedet fordi det hadde stoppet.

Urverket består av et antall hjul som går i lagre. For at klokken skal gå, kreves det en kraftkilde. Kraftkilden er enten en fjær eller lodd. Kraftkilden sørger for å sette hjulene i bevegelse. Denne bevegelsen skaper friksjon blant annet mellom hjultappen og lageret. Selv den beste smøring vil etter mange år brytes ned. En gammel smøring blandet med støv vil virke mot sin hensikt, og vil faktisk fungere som slipemiddel. Partikler fra messing og stål slipes etter hvert løs og blander seg med oljen. Slipeeffekten tiltar, og slitasjer vil oppstå. Etter hvert blir slitasjene så store at urverket stanser.

Mekanisk bordur før reparasjon Bildet viser urverket til borduret etter at det er tatt ut av kassen. Urverket hadde flere slitasjer, og smøringen var gammel og klistret delene i urverket fast til hverandre.

Ofte er klokker kjære familieklenodier det knytter seg stor affeksjonsverdi til. Når klokken har hengt på veggen og tikket i 30 år og plutselig stopper, er det mange som blir fortvilet. Jeg har flere ganger fått historier fra mennesker som ikke får sove fordi tikkingen er borte, eller de synes det er så uvant at klokken nå står stille. Det hører også med at eldre klokker ofte er laget i svært god kvalitet, og mange vil heller reparere denne kjære kvalitets-tikkeren fremfor å kjøpe seg en billig batteriklokke. Det er her fagurmakeren kommer inn i bildet.

Alle klokker og ur som repareres og restaureres her hos meg blir demontert og nøye gjennomgått. Jeg har stor lidenskap for gamle tidsmålere og retter slitasjer og reparerer med forsiktighet og omtanke. En gjenstand som ble laget for hundre år siden, og som vil eksistere etter at jeg er borte, fortjener å bli behandlet med respekt.

Mekanisk bordur etter reparasjon Bildet viser urverket ferdig reparert. Urverket ble fullstendig demontert og renset. Slitasjer ble rettet og ståltappene ble blankpolert. Før det ble montert sammen igjen og smurt og med urmakeroljer. Nå er det klart for flere år med innsats.

Av og til er deler ødelagt eller borte fra urverket. I lommeur kan tapper og balanseakse være knekt eller slitt i stykker. Da kan jeg lage og dreie dette til for hånd. Dette er ofte nødvendig, da det sjelden finnes reservedeler til eldre lommeur. Dette er svært små deler som må tilpasses med stor nøyaktighet på hundredels millimeter.