Sprukket fjærfeste i bordursfjær

Drivfjærene i store klokker kan være kraftige. Mange urmakere kan fortelle historier om at de har skadet seg under arbeid med drivfjærer. Særlig under innsetting av fjæren i fjærhuset kan mye skje. En urmaker fortalte en gang at han glapp fjærhuset når fjæren var nesten helt satt inn. Resultatet var at han fikk fjærhus og fjær rett i fleisen med dype kutt og blåmerker som resultat.

En annen urmaker fortalte at sperret til veggursfjæren røyk mens han trakk opp fjæra. Da suste opptrekksnøkkelen rundt inni hånda hans, og legevakta ble neste stopp.

Det sier seg altså at alt rundt drivfjæren må være i stand før den settes inn og trekkes opp.

Særlig festene til drivfjæren er sårbare og må være helt i orden, uten sprekker.

Under en av overhalingene på verkstedet i Fredrikstad fant jeg et fjærfeste som så slik ut:

Fjærfeste til bordursfjær med to tydelige store sprekker
På fjærfestet på bildet ser vi tydelig to store sprekker. Her er det ikke noe annet valg enn å fjerne festet og lage et nytt.

Det gamle fjærfestet brekkes av. Men for å kunne arbeide med det fjærende stålet må det varmebehandles først, såkalt utgløding. Dette gjør at stålet mister spensten i det behandlede området og kan bearbeides.

Bildet viser utgløding av fjæren
Bildet over viser utgløding av fjæren. Etter denne behandlingen er det mulig å arbeide med fjæren. Nytt fjærfeste må nemlig lages av urmakeren for hånd med håndverktøy.

Her er nytt fjærfeste laget ferdig
Her er nytt fjærfeste laget ferdig. Drivfjæren er igjen klar for å settes i borduret og gi krefter til tannhjulene.

Bildene er tatt under reparasjon av bordur på urmakerverkstedet i Fredrikstad (Slevik i Østfold).